CD hoesontwerp + logo voor zanger RINZE DE VRIES

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Zanger Rinze de Vries zocht iemand voor het ontwerpen van een CD hoes met artiestenlogo voor zijn eerste CD. Hierboven zie je het resultaat.



Website voor FERMIE TAALTRAININGEN NEDERLANDS

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

Docente Juliette Fermie geeft Nederlandse Taaltrainingen in Hoorn e.o. en zocht iemand voor het ontwikkelen van briefpapier, een logo, visitekaartjes en een website. Na een aantal gesprekken ben ik aan de slag gegaan en heb o.a. bovenstaande website ontwikkeld.



Website  voor ANTIQUES ONLINE

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

Antiquair Hans Eelsing was op zoek naar iemand die een online database wilde maken d.m.v. een website waar een kleine collectie van antieke meubels e.d. op te zien waren. In eerste instantie zou dat onder de naam ‘Ellersinghuijzenantiques.nl’ online gaan. Uiteindelijk is dit onder de naam  ‘Antiquesonline.nl’ verder gegaan.



Website, logo & visitekaartje voor SOUNDFIDELITY

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

Muzikant/producent Bert van Oudernaren had inmiddels een geluidsstudiobedrijf Soundfidelity. Met zijn bedrijf produceert Bert muziek voor multimedia doeleinden zoals: bedrijfsfilms, productpresentaties en sounddesign. Hij vroeg mij voor het ontwikkelen van een logo, visitekaartje en uiteindelijk een website.



Huisstijl ontwikkeld voor EDC VINTAGE RECORDS van EDDY DE CLERCQ

 

Plotseling werd ik via email benaderd door ene Eddy De Clercq met de vraag of ik hem eens kon bellen. Hij zocht een grafisch ontwerper die een complete huisstijl wilde ontwikkelen voor zijn Online Vinyl bedrijf EDC Vintage Records. Eerlijk gezegd had ik zijn naam wel eens ergens gehoord maar er ging geen écht belletje rinkelen…  Het bleek dat hij DJ was én de oprichter was van de bekende discotheek RoXy in Amsterdam welke enorm populair was in de jaren 80 en 90.

Ik voelde mij natuurlijk enorm vereerd dat hij mij vroeg voor zo’n opdracht! Het bleek dat hij zanger RICHENEL nog kende van vroeger waarvoor ik al een aantal websites had gemaakt. Via zijn website heeft hij mij dan weer gevonden.

Ik werd uitgenodigd voor een eerste gesprek bij hem thuis op de Keizergracht. Eerst wilde hij graag dat ik wat voorbeelden ging maken zodat hij een beslissing kon nemen of hij verder met mij wilde gaan.
Hij was gelukkig enthousiast over mijn proefontwerpen en dit betekende het begin van een aantal erg leuke opdrachten voor hem.

Uiteindelijk heb ik voor zijn bedrijf EDC Vintage Records het logo, briefpapier, visitekaartje & een messagecard mogen ontwerpen wat een erg leuke klus was.

Wikipedia: De RoXY werd in augustus 1987 geopend door het driemanschap Arjen Schrama, bekend van het blad Vinyl, DJ Eddy de Clercq en kunstenaar Peter Giele. Op 21 juni 1999, de dag dat Peter Giele begraven werd, brandde de discotheek volledig uit, omdat tijdens het afsteken van binnenvuurwerk de airco niet was uitgezet, zodat er vonken in de aanzuiger terechtkwamen.
Eddy de Clercq is een Vlaams-Nederlands diskjockey-producer die algemeen beschouwd wordt als een van de pioniers van de Nederlandse dance-cultuur. In 1999 ontving hij de prestigieuze Gouden Harp van de Stichting Buma Cultuur voor zijn lange carrière als diskjockey, omdat hij zich op bijzondere wijze verdienstelijk had gemaakt voor de Nederlandse lichte muziek en de baanbrekende pioniersrol die hij met de Amsterdamse club RoXY in de Nederlandse dance-cultuur had vervuld.



CD hoes (digipack) ‘MUSIQUE EXOTIQUE’ voor EDDY DE CLERCQ

Klik op de foto voor het gehele hoesontwerp.

Nadat de opdracht voor Eddy de Clercq’s bedrijf EDC Vintage Records was afgerond vroeg hij of ik ook geïnteresseerd was in het ontwerpen van een complete Digipack CD hoes voor zijn nieuwe album!
Of ik geïnteresseerd was?….. Ik wist niet wat ik hoorde want zijn vorige album ‘MUSIC FOR CATWALKS‘ (speciaal gemaakt voor de shows van VICTOR & ROLF) was een groot succes en de prachtige hoes was vaak in het nieuws geweest.

Uiteraard nam ik de opdracht graag aan maar voelde wel een enorme druk. De onzekerheid stak de kop weer eens op….. De titel zou MUSIQUE EXOTIQUE worden en de hoes moest een exotische sfeer uit gaan stralen. Het werd een lang proces waarin diverse verschillende ontwerpen de revue passeerden. Na diverse ontmoetingen bij Eddy thuis ging ik met een pakket van wensen naar huis om aan de slag te gaan.

Halverwege het ontwerpproces liet Eddy mij allerlei foto’s zien die hij tijdens zijn buitenlandse reizen had gemaakt. Hij vroeg mij of ik dit in de hoes kon verwerken zodat het meer een écht persoonlijk verhaal ging worden. De ontwerpen waar ik momenteel aan had gewerkt konden de prullenbak in. Dat was natuurlijk frustrerend maar achteraf gezien een juiste beslissing.
Uiteindelijk ben ik erin geslaagd om de meeste foto’s op zo’n manier te verwerken dat op iedere pagina iets terug te zien is van de foto’s. Langzamerhand vorderde het ontwerp en was Eddy zeer tevreden over het eindresultaat. Hij bracht mij in contact met zijn vaste ‘drukker’ waar ik alle bestanden aan kon leveren.

Dit was een loodzware klus waar ik best wat slapeloze nachten van heb gehad. Natuurlijk ben ik enorm trots op het resultaat en dat zowel Eddy als zijn platenmaatschappij erg tevreden waren met de hoes.
De uiteindelijke CD in handen krijgen was écht een mooi moment! In de kast staat nu een CD die één van de hoogtepunten betekent uit mijn periode als grafisch ontwerper. En, by the way, nog prachtige zomerse muziek die het geheel compleet maakt.  Ik kijk dan ook terug op een mooie samenwerking met Eddy, wat nog een extra staartje kreeg….



Website voor JOHN’S FIETS-IN

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

Tussen de bedrijven door werd ik gebeld door een ontzettend aardige vent John die een kleine fietsenwinkel had op de hoek van de Nieuwe Kerkstraat/Wibautstraat. Hij wilde graag d.m.v. een website (van 1 pagina!) meer bekendheid verwerven voor zijn bedrijf. Uiteindelijk heb ik deze pagina voor hem online gezet. Hij was er reuze blij mee.



Promotion Only single hoes ‘TZIGANE EP’ voor EDDY DE CLERCQ

Klik op de foto voor een vergroting.

Wederom werd ik door Eddy de Clerq benaderd! De platenmaatschappij wilde ter promotie van het album MUSIQUE EXOTIQUE een ‘promotion only’ EP uitbrengen met daar op 3 tracks. Ook daarvoor wilde Eddy graag dat ik de hoes ging ontwerpen. De titel zou TZIGANE EP gaan worden.

Zijn wens was om het zoveel mogelijk te laten aansluiten bij het hoes-ontwerp van het album MUSIQUE EXOTIQUE. Dat is uiteindelijk wel gelukt (denk ik). Zowel Eddy als de platenmaatschappij waren helemaal tevreden en dus stond ik een paar weken later weer bij hem op de stoep om de fysieke CD single in ontvangst te nemen. Nog steeds apetrots op het eindresultaat en een eer om dit te mogen doen. Wederom een hoogtepunt!



Logo voor BAANTJE GEZOCHT

Klik op de foto voor een vergroting.

De studentenuitzendbureau ‘Baantje Gezocht’ was op zoek naar iemand die een nieuw logo wilde maken voor hun bedrijf.
Nadat ik een 5-tal ontwerpen had gemaakt is dit de keuze geworden.



Website voor GARAGE VONTSTEEN

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

Via een vriendin van mij, Marieke Ter Haak, werd ik in contact gebracht met de eigenaren van Garage Vontsteen uit Amsterdam Noord. Zij zochten iemand voor een complete website. Dit bleek een flinke klus te zijn. Niet de makkelijkste website die ik ooit heb ontwikkeld maar wel erg leuk om te doen! Veel van geleerd.



Website voor de band BLOEBENT

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

De band BLOEBENT bestond o.a. uit musicus/producer Bert van Oudenaren die ik al jaren kende uit de periode van onze samenwerking aan verschillende CD producties. Na het bouwen van zijn eigen website voor SOUNDFIDELITY vroeg hij me of ik het ook leuk zou vinden om een kleine website te bouwen voor zijn band BLOEBENT.

Het moest een soort ‘vinyl 70’s’ uitstraling krijgen met wat leuke verassingen erin verwerkt. Helaas is de website nooit helemaal afgemaakt omdat de band uit elkaar ging tijdens het proces.
Toch laat ik hier wel het resultaat zien omdat ik het zelf een erg leuke opdracht vond waar ik op een hele andere manier moest werken om dingen voor elkaar te krijgen. Misschien niet écht te zien maar er zit een behoorlijk ingewikkelde structuur achter deze kleine website om bepaalde ‘links’ te laten werken. Het was een erg leuke opdracht!



Logo retouchering voor MOTORONLY.NL

Aangeleverde bestand vs het eindresultaat.

Rijschool MOTOR ONLY zocht iemand die hun logo wilde uitwerken, bedoeld voor het bedrukken van speciale hesjes die gedragen werden tijdens het lessen door de klanten.



Logo voor AREA SECURITY SERVICES

Voor het beveiligingsbedrijf AREA SECURITY SERVICES uit Hoofddorp heb ik dit nieuwe bedrijfslogo mogen ontwerpen.



Logo retouchering voor GARAGE COMPRESSOR

Aangeleverde bestand vs het eindresultaat (klik voor een vergroting)

GARAGE KOMPRESSOR uit Amsterdam Noord zocht iemand die het bestaande logo wilde retoucheren en heeft contact met mij opgenomen. Hierboven zie je het aangeleverde bestand en wat het uiteindelijk is geworden.



Flyer voor STICHTING GIRI ASIH

Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Stichting GIRI ASIH heeft mij benaderd voor het ontwerpen van een flyer voor het werven van nieuwe donateurs. Deze stichting maakt zich sterk voor de minderbedeelde kinderen op west Bali in Indonesië. Dat vond ik natuurlijk een prachtig aanbod en ben aan de slag gegaan. Uiteindelijk waren zij helemaal tevreden met bovenstaand ontwerp.



Logo voor AUDIOVISUEEL ADVIESBURO

Het Audiovisueel Adviesbureau AV PLAN was op zoek naar een nieuw logo-ontwerp, simpel maar duidelijk. Na een aantal ontwerpen is dit uiteindelijk de definitieve versie geworden.



Website voor SCOOTER REPARATIE CENTRUM

Klik op de afbeelding om naar de website te gaan.

Voor een goede buurman/vriend heb ik deze website ontwikkeld. Het SCOOTER REPARATIE CENTRUM is in Amsterdam Noord gevestigd en heeft mede door de website een hoop klanten erbij gekregen. En daar heb ik het voor gedaan!



De uitputting nabij / ROBKONING.NL ten einde

Aan het einde van 2012 begin ik steeds meer uitgeput te raken door alle opdrachten die ik krijg. Aan de ene kant natuurlijk helemaal te gek dat het zo succesvol verloopt, maar onmogelijk vol te houden naast mijn ‘normale’ fulltime (drukke) baan. Het plezier gaat er gaandeweg de jaren een beetje van af. Op de één of andere manier lukt het mij niet meer om nog enig enthousiasme op te brengen bij een nieuwe opdracht. Ik moest een beslissing nemen, óf stoppen óf doorgaan en ontslag nemen bij mijn vaste werkgever. Ik heb ervoor gekozen om voorlopig te stoppen met het grafisch ontwerpen, websites bouwen ed. en mijn vaste baan te behouden.

Natuurlijk ben ik enorm blij dat het bedrijfje zo succesvol is geworden en heb een grote hoeveelheid aan leuke opdrachten kunnen vervullen. Daar kijk ik nog steeds met heel veel plezier op terug maar naast een fulltime baan werden nachten en weekenden volledig in beslag genomen en had ik te weinig tijd voor mijzelf, mijn hondjes en partner. Naast alle opdrachten deed ik ook nog het beheer van een stuk of 10 websites wat een onhoudbare situatie werd.

Halverwege 2013 heb ik dan ook het besluit genomen om een flinke time-out te nemen en voorlopig het bedrijfje op te heffen. Dat was best een beslissing want financieel gezien was het een flinke aanvulling op mijn vaste baan.

Ik sloot hiermee een stormachtige periode af op het grafische gebied, maar toch voelde het goed. Bijna 3  jaar heb ik niets meer gedaan op het gebied van grafisch ontwerpen. Ook niets met muziek of wat dan ook. Gewoon lekker veel aandacht besteed aan mijn gezinnetje en veel andere leuke dingen gedaan. Dat bleek een goede beslissing want achteraf gezien zat ik werkelijk tegen een burn-out aan….



Dit jaar heb ik niets te melden, time-out.



Dit jaar heb ik niets te melden, time-out.



Fotografie-bewerking

     

Doordat de mobieltjes van tegenwoordig zulke mooie foto’s kunnen maken ontwikkel ik steeds meer plezier in het maken van natuurfoto’s. Ik koppel een ‘fotografie-facebook-pagina’ aan mijn bestaande account en post daar veel foto’s die ik maak en met Photoshop verder bewerk. Dat ontwikkeld zich in de loop der tijd steeds verder tot een leuke nieuwe hobby.

Later blijkt dat de fotografie in combinatie met muziek die ik ga maken mij het ultieme creatieve gevoel geven  waar ik naar op zoek ben. Uiteindelijk kan ik allerlei beelden gebruiken in het grafisch ontwerpen van CD hoezen en alles eromheen.



Nieuwe start op muzikaal gebied

Nadat ik in 2002 volledig was gestopt met muziek maken heb ik begin 2017 de draad weer opgepakt en ben langzaamaan al mijn studio-apparatuur gaan uitbreiden. Ik had namelijk alles verkocht en werkelijk niets meer aan apparatuur staan….

In het verleden heb ik altijd met CUBASE gewerkt maar dat pakket was op dat moment nog te duur om aan te schaffen en dus besluit ik om met het goedkopere MAGIX aan de slag te gaan.
Ik krijg de smaak weer helemaal te pakken en ga rustig werken aan nieuwe muzikale ideeën en besluit om me er weer helemaal in te storten. Heel 2017 staat dan ook in het teken van muziek, maar ook fotografie en filmen neemt steeds meer een belangrijke plaats in. De meest wilde hersenspinsels gaan uiteindelijk vorm krijgen, blijkt later in 2018….



(januari) Bouwen aan een nieuwe ‘muziek’ website ROBKONING.NL

Nadat ik begin 2017 ben gestart met het componeren van nummers voor een nieuw CD project en mijn muziekambities weer nieuw leven heb ingeblazen moet er natuurlijk een website komen. Ik besluit, na lang twijfelen, om werkelijk ALLES in deze website te gaan verwerken op het gebied van muziek, film, grafische vormgeving en fotografie.

In 1984 heb ik een start gemaakt in de muziek- en filmwereld en dat bleek het begin te zijn van heel veel leuke dingen, veel teleurstellingen en een enorme berg aan ervaringen. Dat alles wilde ik verwerken in een uitgebreide biografie, discografie en nog veel meer.

Om alles online te plaatsen moest ik echter nog wel ‘een drempel’ over…. Ik had tóch een gevoel van ‘wat zal men er van vinden?’,  ‘wie zit daar op te wachten?’, ‘durf ik het wel aan om mijn muziek te laten horen uit het verleden en de komende toekomst?’
Na lang twijfelen nam ik het besluit: ‘ik ga het gewoon doen, ik ben trots op alles wat ik heb gedaan en als iemand het allemaal maar onzinnig gelul vindt is dat zijn/haar probleem!’
Alle twijfels liet ik achter mij en ging ik aan de slag met een giga-klus die uiteindelijk pas begin 2019 klaar zou zijn.

Het ontwikkelen van de nieuwe website betekende voor mij ook een omslag naar het gebruik van WordPress als website-bouw-programma. Ik vond dat er nu een website moest komen die op alle apparaten (mobiel, tablet, PC, laptop) goed moest worden weergegeven.

Deze website bouwen was voor mij een enorme rollercoaster van herinneringen, hernieuwde contacten met allerlei mensen uit de muziekindustrie en een erg leuk uitdagend project. Hierdoor is mijn enthousiasme om weer verder te gaan met muziek alleen maar toegenomen.



(maart) Facebookpagina ROBKONING/MUSIC online

In maart besluit ik om ‘uit de kast te komen’ met mijn nieuwe muzikale plannen en plaats de nieuwe facebook-pagina ‘Muziek’ online waar ik melding maak van mijn nieuwe muzikale ambities.
De eerste reacties die ik dan krijg zijn erg leuk en motiverend!

De betreffende facebookpagina gebruik ik om al het laatste nieuws te delen.



(april) Website ROBKONING.NL online

Ondanks dat de website nog veel uitgebreider moet worden plaats ik deze toch online en ga in de loop der tijd de site verder uitbreiden met pagina’s en informatie. Het eerste gedeelte van de biografie periode 1984-1989 staat er in ieder geval al op en een heleboel meer info. Ik ben natuurlijk best even gespannen als ik de site online plaats. Ik heb mijzelf behoorlijk bloot gegeven en kwetsbaar opgesteld, maar ik ben een ‘open boek’ en dat is de website ook geworden.

Langzamerhand ga ik verder werken aan nieuwe pagina’s (Discografie, Muziek, Biografie etc.) zodat de site steeds groter wordt. Bij iedere pagina die klaar is komt er een melding op de Facebookpagina zodat men, indien geïnteresseerd, weer even kan kijken, lezen en luisteren.

De reacties die ik krijg op de website zijn werkelijk overdonderend! Een hoop mensen wisten natuurlijk niet dat ik dit allemaal had gedaan en waren stomverbaasd 🙂 Natuurlijk zijn er ook mensen die laten merken dit allemaal maar belachelijk vinden maar dat is niet erg. Ik doe dit echt in eerste instantie voor mijzelf en als een ander het leuk vindt om te bekijken is dat alleen maar mooi. De leuke, lieve en enthousiaste reacties doen mij natuurlijk stiekem wel goed 🙂



(april) SOUNDCLOUD account aangemaakt

Ik besluit om een account op SOUNDCLOUD aan te maken zodat ik allerlei opnames kan laten horen van (oudere) demo’s, CD producties en de komende songs online kan plaatsen.



(5 mei) 1e sample van de track ‘ONCE AGAIN’ online geplaatst

Op 5 mei plaats ik op SoundCloud een sample van de allereerste track ‘ONCE AGAIN’ waar ik mee bezig ben voor het komende album CONNECTED.
Via verschillende kanten krijg ik er leuke reacties op en de track wordt vaak afgespeeld en gewaardeerd. Dat is natuurlijk erg leuk! Het is eigenlijk het eerste échte nummer van de velen die ik het waard vind om naar buiten te brengen. Het voelt toch als een soort ‘naakt het podium op rennen’ om de eerste track op Internet te slingeren. 

In een later stadium zal ik deze song verder gaan afmaken. Eerst wil ik een stuk of 3 totaal verschillende sample’s op SoundCloud zetten.



(12 juni) 2e sample van de track BLACK FORREST online geplaatst

Op 12  juni plaatst ik de 2e sample van een nummer met de titel ‘BLACK FORREST‘. Ik wilde een ambiënt gevoel creëren in een song zonder al te veel poespas. By the way….het woord FORREST is dus onjuist geschreven, dat moet dus met 1 R, dus FOREST.

Op deze sample kreeg ik (wederom!) veel positieve respons wat natuurlijk erg motiverend werkt!  Aan deze song ga ik later verder werken en breng dit uiteindelijk begin 2019 uit onder de nieuwe titel SACRED FOREST.

Note: de originele versie van dit nummer staat niet meer online op SoundCloud omdat ik deze begin 2019 in de vernieuwde (volledig aangepaste) versie online heb gezet onder de nieuwe titel Sacred Forest. 



(september) Gestart met de online cursus Pro Tools Productietechnieken

Begin september 2018 ben ik begonnen met een uitgebreide online cursus van het DAW (Digital Audiowork Workstation) Pro Tools via EVERLEARN.

Vroeger, heel vroeger, had je een mengpaneel met allerlei fysieke apparatuur in je studiootje staan. Inmiddels kun je via je PC/laptop alles digitaal opnemen, inspelen, mixen etc. Het enige wat je daarbij nog nodig hebt is een midi-keyboard, een microfoon, een koptelefoon en monitor-boxen. Nu kun je dus veel gemakkelijker je eigen muziek componeren, produceren en mixen, én het bovendien direct op CD branden.

Ik ben ooit in deze ‘muziekproductie’ wereld gestapt met het programma CUBASE en een aantal jaar geleden overgestapt naar MAGIX. Omdat Pro Tools écht ‘het neusje van de zalm’ is en in alle grote studio’s wordt gebruikt heb ik nu deze overstap gemaakt. Mede om beter en sneller bestanden te kunnen uitwisselen met andere studio’s en muzikanten. Als ik straks eventueel ‘derden’ ga inschakelen voor het afmixen van de komende CD kan ik ook sneller werken en uitwisselen.

Om nu écht alles uit het programma te halen heb ik besloten daar helemaal in te duiken ben ik gestart met deze online cursus én een avondcursus op school.



(september) Gestart met de opleiding Muziekproductie op Amsterdamse Muziekschool

Naast de online cursis ‘Pro Tools Productietechnieken’ ben ik tevens gestart met een avondschool-opleiding ‘Muziekproductie’. In deze opleiding leer je meer over alle technieken die je kunt gebruiken bij het produceren van muziekproducties. Hier leer je om te gaan met allerlei verschillende DAW’s (oftewel muziekproductieprogramma’s) zoals Abbleton, FL Studio, Cubase etc.

Ik hoop hier nog meer technieken onder de knie te krijgen. Doordat dit op school is heb je natuurlijk meer persoonlijk contact en kun je meer de diepte in gaan dan bij een online-cursus.



(1 december) Release track TIME WILL CHANGE (alternative mix)


Klik op de afbeelding om naar de info-pagina te gaan

Na eerst behoorlijk wat tijd te hebben gestoken in de cursussen ben ik halverwege oktober weer verder gegaan met het componeren van verschillende songs.

TIME WILL CHANGE (wat eerst als titel Universal Answers had) sprong er voor mij uit en daar ben ik mij volledig op gaan storten en heb deze track als eerste helemaal afgemaakt. Nu ben ik niet zo snel tevreden dus heb flink veel versies de revue laten passeren. De oorspronkelijke versie heb ik volledig herschreven, om daarna weer opnieuw te beginnen, knippen, plakken en afmixen wat uiteindelijk de ‘Alternative Mix’ versie is geworden die op 1 december 2018 is uitgebracht.

TIME WILL CHANGE is een nummer geworden wat misschien niet zo toegankelijk is voor iedere luisteraar. Dat is ook wel gebleken uit de reacties die ik er op heb gekregen. Wat betreft de opbouw is het geen standaard liedje van couplet, refrein couplet etc. en de gebruikte effecten en geluiden zorgen voor een ‘alternatieve sound’. Voor mij is het echter dé ultieme uiting van creativiteit geweest zoals ik dit gevoel ook 8 jaar terug met het muzikale project THE GREEN CIRCLE had.  Dit is écht een nummer waar ik trots op ben.

Met distributeur CDBABY ben ik een contract aangegaan waardoor deze track wereldwijd door hun werd uitgezet op ruim 25 streamings-diensten zoals SPOTIFY, I-TUNES, YOUTUBE MUSIC, AMAZON MUSIC etc. Dat is natuurlijk helemaal te gek! Dit heb ik in mijn hele muzikale leventje nog niet eerder bereikt dus daar ben ik best trots op.

Via SoundCloud kun je ‘TIME WILL CHANGE’ beluisteren:

Al met al ben ik helemaal blij met deze eerste release en betekent het begin van een nieuwe fase in mijn muzikale carrière.

Rob Koning - Time Will CHange - CDBABY

PROFIELPAGINA BIJ CDBABY

De reacties op TIME WILL CHANGE
Na de eerder online geplaatste samples ‘Once Again’ en ‘Black Forrest’ is op deze track wat minder positief gereageerd, wat ik overigens best begrijp. Zoals een vriend hierover tegen mij zei “er is nog nooit een kok gevonden die kan koken voor alle monden”…. Het blijft inderdaad altijd een ‘smaak’ kwestie. Ik wilde juist als eerste met een ‘niet voor de hand liggend’ nummer komen en niet de makkelijkste weg kiezen. Toch heb ik ook aantal positieve reacties gekregen.  Wat mij nogal verbaasde was dat juist vanuit het buitenland de reacties kwamen van luisteraars die het nummer te gek vonden.

Hoe dan ook, voor mij was 1 december 2018 in ieder geval een mijlpaal waar ik vol trots op terug kijk. Mijn eigen muziek nu wereldwijd online te kunnen uitbrengen is een fantastisch gevoel en motiveert mij enorm om verder te gaan.



(1 december) TIME WILL CHANGE werelwijd online!

Vandaag is TIME WILL CHANGE op ruim 25 download platforms online gekomen over de gehele wereld! Ik ben enorm trots want dit is natuurlijk vooral erg leuk voor mijzelf. Of men er nu naar luistert of niet, één van mijn doelen is in ieder geval bereikt. Op m’n ouwe dag tot nog een echte single/track kunnen uitbrengen en straks nog veel meer nummers! Opa is erg blij.

SPOTIFY  /  YOUTUBE MUSIC  /  T-TUNES  /  AMAZON:
       
CD BABY:



(15 december) Nog een release! A WINTER’S TALE

Rob Koning - A Winter's Tale

Klik op de afbeelding om naar de info-pagina te gaan.

Nog geen week na de release van TIME WILL CHANGE komt er een plan in mij op om een soort ‘wintersong’ te gaan componeren. Eigenlijk was het oorspronkelijke plan een écht kerstliedje te maken, maar terwijl ik aan het componeren was werd het uiteindelijk een ander soort nummer. Het wintergevoel wilde ik echter wel behouden en heb dit d.m.v. toegevoegde geluiden in de vorm van voetstappen in de sneeuw, krakend ijs (zelf opgenomen met het mobieltje!), kraaien en zeemeeuwen geprobeerd vorm te geven. 

Ik krijg veel leuke reacties op het nummer! Na de release van TIME WILL CHANGE, die door velen onbegrepen werd, valt dit blijkbaar meer in de smaak. Reacties als ‘top geproduceerd’, ‘het lijkt wel muziek uit een film!’ en ‘prachtig nummer zeg!’ geven mij natuurlijk stiekem een lekker gevoel 🙂

Beluister A WINTER’S TALE via SOUNDCLOUD:

Eind december zal A WINTER’S TALE ook weer beschikbaar gaan komen op alle download/streaming platforms.



(23 december) Start online cursus Adobe Première Pro Video-montage

Al jarenlang had ik (ook) de ambitie om ‘iets’ te gaan doen met filmen. Het maken van korte films of videoclips etc. maar echt een start heb ik nooit gemaakt.  Door het maken van nieuwe muziek kwam al snel het idee boven drijven om dan ook bijbehorende ‘videoclips’ te gaan maken. Maar ja, kán ik dat wel? En hoe dan? Dus neem ik het besluit om te gaan starten met nóg een online cursus, dit keer ‘video-montage’ met het pakket Adobe Premier Pro. Dat blijkt het enthousiasme in mij alleen maar meer aan te wakkeren en ja hoor, er is wederom een nieuwe hobby geboren….

Er komen door deze cursus alleen maar meer nieuwe ideeën in mijn hoofd op. Doordat ik het volledige Adobe pakket huur kan ik nu op allerlei vlakken geïntegreerd werken. Fotobewerking via Photoshop & Illustrator, webdesign via Dreamweaver in combinatie met WordPress en nu via Premiere Pro de videomontage. Het besef dat ik nu eindelijk alles kan laten samen komen (muziek componeren, fotograferen,  filmen, grafisch vormgeven en videoclips maken) geeft mij zo’n fantastisch gevoel!



(25 januari) Een eerste videoclip (A WINTER’S TALE)!

Na de release van A WINTER’S TALE ben ik gaan werken aan een eerste videoclip en ga ik, wat ik tot nu toe heb geleerd in de online video-montage cursus, in de praktijk brengen.
Voor dit nummer heb ik natuurlijk ‘winterbeelden’ nodig en daar heb ik nog niet veel materiaal voor beschikbaar. Hier en daar wat losse winterfoto’s en korte filmpjes van de hondjes in de sneeuw…. 

Gelukkig gaat het begin januari sneeuwen in Amsterdam en ga ik enthousiast op pad  om mooie winterbeelden vast te gaan leggen die ik uiteindelijk wil verwerken in de videoclip.
Daarna volgt het proces van het échte werk, het monteren van de videoclip onder de muziek. Een échte uitdaging en een volledige nieuwe wereld voor mij. Het blijkt niet zo eenvoudig maar uiteindelijk ben ik toch erg tevreden met mijn eerste brouwseltje!

Met trots plaats ik dan ook op  25 januari 2019 de videoclip op  mijn nieuwe YouTube kanaal en krijg er erg leuke reacties op! Het motiveert mij enorm om hier zeker verder mee te gaan.

De video van A WINTER’S TALE:

 



(12 februari) Release track SACRED FOREST met videoclip.

Klik op de afbeelding om naar de info-pagina te gaan.

Na de release van de eerste videoclip voor A WINTER’S TALE ben ik verder gaan werken aan het nummer BLACK FOREST waarvan al eerder een gedeelte als sample online was geplaatst. Na de eerste sample van ruim 2 minuut 30 heb ik de song uiteindelijk uitgebouwd tot 5 minuut 30. Ik heb de titel ook aangepast naar SACRED FOREST omdat dit meer past bij ‘het verhaal achter de song’. Voor mij gaat deze song over een prachtige plek in de natuur waar ik graag kom en helemaal tot rust kom. Voor mij écht een heilige plek.

Na de afronding ben ik aan de slag gegaan met het maken van allerlei mysterieuze filmopnamen, vaak ’s nachts in het bos. Bij toeval ontdekte ik een prachtig groot houten masker (uit Bali) tussen de struiken en ben daar uiteindelijk de hele clip om heen gaan bouwen. Dat was écht een kadootje want er kwamen voor mij prachtige ideeën en beelden uit voort. Het hele montage-proces voor deze clip was niet eenvoudig en heeft vele uren werk gekost maar zo ontzettend leuk om te doen! Daar is uiteindelijk de onderstaande videoclip uit voorgekomen waar ik best trots op ben.
Check de informatie-pagina voor het hele verhaal achter “het ontstaan van de videoclip”.

Op 12 februari 2019 is het nummer online geplaatst  op alle streaming- en download-platforms mét de bijbehorende videoclip op YouTube. De reacties zijn werkelijk overweldigend en positief! Van allerlei kanten erg leuke en lieve reacties ontvangen.

De videoclip voor SACRED FOREST:



(4 mei) Release track ONCE AGAIN met videoclip.

Klik op de afbeelding om naar de info-pagina te gaan.

Op 5 mei 2018 had ik een sample van de track ONCE AGAIN online geplaatst waar enthousiast op werd gereageerd. Na SACRED FOREST wilde ik dit nummer graag gaan afmaken met een bijbehorende videoclip. Uiteindelijk is het nummer exact een jaar later afgerond en op 4 mei 2019 online geplaatst.

Ik was al weken bezig met fotograferen en opnemen van beelden voor de video. Ik wilde mooie uitzichten over het water mét verschillende wolkenformaties verwerken in de clip maar liep een beetje vast tijdens het monteren van de video. Te weinig materiaal en te eenzijdig. Toen kwam ik op mijn pc een aantal foto’s tegen van een bezoek wat wij hebben gebracht aan het concentratiekamp Büchenwald in Oost Duitsland van 2016. Dat was enorm indrukwekkend.

In combinatie met de videobeelden was ik er uit, het moest een ode worden aan de slachtoffers van de 2e wereldoorlog. Daarom ook de release op 4 mei.
Ik heb uitsluitend gebruik gemaakt van de ‘beelden’ die bij het monument staan in Büchenwald. De foto’s van het concentratiekamp zelf vond ik écht te heftig om te verwerken. Nog steeds gebeuren er verschrikkelijke dingen waar onnodige slachtoffers bij vallen. Nog steeds zijn er oorlogen om niets.

Kortom ‘it happens, Once Again’……

De videoclip voor ONCE AGAIN: