ROYAL MOTION – de laatste doorstart

Promotiekaart Royal Motion

Vanaf eind december 1989 tot halverwege 1990 treden we veelvuldig op en doen, naast de gebruikelijke talentenjachten, een aantal ‘echte’ optredens. Er is zelfs sprake van 2 optredens van een half uur in discotheek de IT in Amsterdam. Die gaan uiteindelijk niet door i.v.m. problemen tussen de organisator en de IT.  Dat was natuurlijk erg teleurstellend.

We treden o.a. op tijdens de Nationale ‘Potten & Flikkers-dag’ (jawel, dat bestond écht!) in Nijmegen voor een groot publiek. Tussendoor doen we ook nog steeds mee aan een aantal talentenjachten hoewel we daar steeds meer genoeg van krijgen. Toch halen we door deelname in Roelofarendsveen zelfs de plaatselijke krant met een leuk artikel.

Artikel kranten

Uiteindelijk besluiten we om een aantal demo’s op te nemen omdat we nu weleens dat platencontract willen binnen slepen… Dat lukt voor geen meter. We weten het even niet meer en zijn niet langer gemotiveerd om nog door te gaan. Na de zomer zakt de boel verder in elkaar, zijn we uitgekeken op het ‘Royal Motion’ verhaal en nemen we allebei een flinke time-out. We zijn er weer eens ‘helemaal klaar mee’…..


HOOFDROL in VNV Beveiligings-film

Via een oproep in de krant heb ik mij aangemeld om auditie te doen voor een rolletje in een bedrijfsfilm van het beveiligingsbedrijf VNV. Tot mijn grote verbazing kreeg ik de ‘hoofdrol’ met tekst! De film van een half uur was bedoeld voor de beveiligingsbranche ter ondersteuning van trainingen van het personeel.
In een kantoorgebouw “Data General’ in Amsterdam Zuid Oost waren de opnamen en speelde ik een beveiliger die met zijn auto aan komt rijden, een ‘brand- en sluit-ronde’ door het gebouw loopt en telefonisch contact houdt met de meldkamer. Uiteindelijk ontdek ik daar een insluiper en moet daar naar handelen. Dan komt de politie in beeld en neemt de inbreker mee, etc. Het was enorm leuk om te doen en de eerste keer dat ik écht een hoofdrolletje had. Later kreeg ik de film op een VHS band. Die ga ik binnenkort eens op CDROM laten zetten zodat ik deze ‘topacteur uit Noord’ ook kan laten zien 🙂
Verder gebeurt er bar weinig in 1991…..


Nederlandstalig zangduo ALLES GEPROBEERD

Logo ‘Alles Geprobeerd’

Nadat Art en ik halverwege 1990 waren gestopt met ‘Royal Motion’ hadden we weer nieuwe ideeën, en jawel…. hét duo deed wéér een poging! Dit keer Nederlandstalig met de veelzeggende artiestennaam ‘ALLES GEPROBEERD’. Misschien dat het een beetje zou helpen?
Daar waren we snel achter. Begin februari zetten we een hele show in elkaar, nemen demo’s én nieuwe geluidsbanden op, maar al snel bleek dat dit ‘m ook niet ging worden. Het is niet anders, we accepteren uiteindelijk dat we beter definitief uit elkaar kunnen gaan maar blijven wel vrienden.
Art zegt de hele muziek-business vaarwel en richt zich op andere dingen. Ik ben natuurlijk tóch nog niet tevreden en vervolg mijn weg…


Nederlandstalig solo verder als ‘ROBERT KONING’

Fotografie: Arie Vree

Het Nederlandstalige spreekt mij toch erg aan, ondanks het feit dat het met ‘Alles Geprobeerd’ geen succes had. Ik ga verder onder mijn eigen naam en neem een aantal demo’s op in mijn moerstaal en laat door mijn partner Arie Vree een aantal nieuwe fotosessies maken. Het ontblote bovenlijf moet er zelfs aan geloven….

Fotografie: Arie Vree

Ik ontwerp een biografie-flyer, cassetteband-hoesjes en doe weer een poging door deze naar een aantal platenmaatschappijen op te sturen. Tevens loop ik wederom allerlei talentenjachten af met behoorlijk succes. Het eeuwige 2e prijs verhaal blijft me stug achtervolgen….

Cassetteband-hoesjes


STUDIO ROBERT KONING

Doordat ik vaak complimenten kreeg over de kwaliteit van de geluidsbanden, demo-opnames en de koortjes (die ik thuis inzong en opnam) leek het mij een goed idee om naast de solo-bezigheden óók een ‘thuis-opname-studio’ te beginnen. Ik had de apparatuur en kon daar behoorlijke resultaten mee bereiken. Tevens bood ik mijzelf aan als ontwerper van flyers, cassette-hoesjes etc. En dus stortte ik mij daar óók volledig in.
Om dit te promoten ontwierp ik een folder, hing advertenties op in supermarkten en plaatste advertenties in kranten. Uiteindelijk heb ik voor een aantal zangers- en zangeressen wat leuke demo-opnames opgenomen en hier en daar wat dingen mogen ontwerpen. Hier is eigenlijk ‘het zaadje geplant’ voor de passie van het grafisch ontwerpen.

Met percussionist Stef Wouters

Voor percussionist STEF WOUTERS (‘Steve W.”) mocht ik o.a. een cassettehoes ontwerpen voor zijn demo-opnamen.

Cassettehoes-ontwerp Steve W.

Uiteindelijk bleek het contact met Stef  voor mij de start te betekenen van een nieuw hoofdstuk als vaste sessie-studio-zanger bij componist/producer BERT VAN OUDENAREN uit Oude Meer. In een later stadium heb ik voor het project ‘Alyssum’ van Stef ook nog een CD hoes ontworpen voor zijn mini-album ‘Colours of Life’:

Plotseling breekt er een  zeer intensieve tijd aan van veel studio-opnamen, CD producties en demo’s waar ik met enorm veel plezier aan terug denk.


Backing-vocals voor de CD opname van WAAROM? DAAROM! 

Klik op de CD hoes voor de info-pagina

Percussionist STEF WOUTERS was gevraagd om mee te werken aan het debuutalbum van de Nederlandstalige band WAAROM? DAAROM! De band bestond uit Tony Daudy (leadzang), André Hoffman (gitaar), Hans Millenaar (gitaar), Bert van Oudenaren (basgitaar en toetsen), Ed Verzaal (toetsen) en Bobby Clairmont (drums). Dit album met de titel ‘Stop De Tijd’ is geproduceerd door bandlid (componist/muzikant/producer) BERT VAN OUDENAREN en opgenomen in de ANGLE STUDIO in Oude Meer.

Bert was nog op zoek naar een paar achtergrondzangers voor deze productie. Stef Wouters beveelt mij aan en dus word ik gebeld ‘of ik interesse heb’….
Of ik interesse heb?  Dit is natuurlijk een kans uit duizenden en dus doe ik auditie samen met nog 2 backing-vocalisten.
Uiteindelijk heb ik samen met ROY DE CASEMBROOT, (ex-drummer van “Comment Ça Va – THE SHORTS “), voor 8 van de 11 nummers van het album de backing-vocals ingezongen. En dit betekende ook mijn eerste studio-opname die écht op CD zou verschijnen. Ik was (en ben) enorm trots op dit project!
Het was echter wel een zwaar traject met vele uren van studio-opnamen, vaak tot diep in de nacht, maar ontzettend leuk om te doen en samenwerken met Bert van Oudenaren is werkelijk een kadootje!
Na de studio-opnamen vraagt Bert of ik als vast bandlid bij de band (backingvocalen) wil komen zingen. Ondanks dat dit mij écht te gek lijkt en ik mij vereerd voel zie ik hiervan af omdat ik op dat moment al benaderd was door producer/componist ROBERT POT voor een verdere samenwerking. Wel word ik tijdens de CD presentatie nog even uit het publiek gehaald om een paar nummers mee te zingen.


FUTURE WORLD PROJECT / THAT’S IT!

Promotiefoto’s That’s It!

Nadat we onze samenwerking in 1989 beëindigd hebben belt componist/producer ROBERT POT mij op met de vraag of ik geïnteresseerd ben om weer samen te gaan werken aan nieuwe nummers. Robert wil graag FUTURE WORLD ORCHESTRA nieuw leven inblazen en vraagt of ik samen met hem dit duo wil gaan vormen.
En dus gaan we verder waar we destijds zijn gestopt. Hij heeft al 7 nummers klaar liggen die alleen nog ingezongen moeten worden.
Ik reis een aantal keer op en neer naar zijn studio in Nijverdal. Daar werken we hard aan de nieuwe nummers, laten een professionele fotosessie maken door fotograaf Rob van Wieringen en is er zelfs sprake van dat we met één song op een promo-verzamel-album gaan komen bedoelt voor het ‘Music-Medium’ in Cannes!

We beginnen eerst onder de naam FUTURE WORLD PROJECT maar veranderen dat later tóch in een échte nieuwe naam “THAT’S IT!” Ik ontwerp een logo voor onze naam en gebruiken dit samen met de foto’s als promotiemateriaal.

Logo ontwerpen voor ‘Future World Project’ en ‘That’s It!’

Ondanks het feit dat we er allebei van overtuigd zijn dat we te gekke songs hebben opgenomen lukt het uiteindelijk toch niet om deze aan de man te brengen.
Opnieuw scheiden onze wegen na deze teleurstelling. Doordat ik ook enorm druk ben met alle studio-opnamen in Oude Meer kom ik dit keer in ieder geval niet met een ‘kater-gevoel’ thuis op de bank te zitten. Dat scheelt, maar het blijft echter toch jammer dat dit project niet van de grond is gekomen.

Op de pagina ‘Muziek’ komt in een later stadium meer informatie over deze demo-opnamen met enkele geluidsfragmenten.


Leadvocals voor de CD opname “ORANJE WE GAAN ER VOOR”

Klik op de CD hoes voor de info-pagina

Terwijl ik druk bezig ben met de studio-opnamen voor THAT’S IT! word ik opnieuw door BERT VAN OUDENAREN gevraagd om (wederom) aan een CD project mee te werken. Hij is benaderd om een ‘voetbal-CD’ te maken wat een relatiegeschenk wordt voor medewerkers van het Algemeen Dagblad/NRC en niet in de winkel komt te liggen. Dit keer ging het om zowel de lead- als de backing-vocalen in te zingen. Dat was natuurlijk helemaal te gek! Ik stemde toe en dus reisde ik vanaf mijn woonplaats Amsterdam naar Nijverdal (voor de opnamen van Thats It), én weer terug naar Oude Meer om aan dit CD-project mee te werken.
Dit album is in een razend tempo opgenomen en dat is hier en daar wel te horen aan de kwaliteit van mijn zangstem. Ik ben niet over alle tracks die ik heb ingezongen tevreden. Er was weinig tijd en ook hier ben ik dag- en nacht mee bezig geweest. Tussendoor verscheen ik dan volledig uitgeput op mijn échte fulltime kantoorbaan….
Desondanks was het een geweldige ervaring waar ik toch ook erg trots op ben. Samen met een aantal bandleden van WAAROM? DAAROM! heb ik de backing-vocalen ingezongen. Dat was enorm leuk om te doen en we hebben ook vreselijk gelachen met elkaar.


 

Demo opnames in STUDIO OUDEMEER

Producer BERT VAN OUDENAREN vraagt mij of ik een demo zou willen inzingen die uiteindelijk bedoeld is voor een andere zanger.  Ja hoor, dat wil ik wel 🙂
Het nummer wat ik ga inzingen is ‘Your Eyes Don’t Lie’. De backing-vocalen doe ik samen met een paar bandleden van “Waarom? Daarom!”
Ook voor een song ‘Coby’ heb ik de leadvocalen ingezongen. Dat bleek een kado te worden van een jongen (die zelf niet kon zingen en een ode aan zijn vriendin wilde brengen in de vorm van een liedje met een zelf geschreven tekst). Dit was op het nummer ‘Jessy’ wat nu dus de titel ‘Coby’ kreeg, de naam van zijn vriendin.

En zo word ik langzamerhand een studio-sessie-zanger die aan allerlei projecten meewerkt. Ik vind het allemaal heel erg leuk om te doen.

Op de pagina ‘Muziek‘ komen in een later stadium enkele geluidsfragmenten van demo’s waaronder ‘Coby’.


CD opname “KROEGENHITS DEEL 1”

Klik op de CD hoes voor de info-pagina

Opnieuw word ik door BERT VAN OUDENAREN gevraagd om mee te werken aan een CD project. Dit keer is het een 2-delig ‘Kroegenhits’ CD project.
Ik heb een groot deel van de lead- en backingvocalen mogen inzingen samen met zangeres Liesbeth Vollebregt. De backingvocalen deed ik samen met Liesbeth, Inge Berly, Hans Millenaar & Tony Dee. Het was hilarisch om te doen en we hebben enorm veel lol gehad. Het is Bert gelukt om er een echte “kroegensfeer” van te maken, compleet met lallende gasten op de achtergrond die vrolijk mee blèren.
Ik mocht af en toe ook lekker ‘plat Amsterdams’ zingen in bepaalde nummers zoals o.a. op ‘Je Loog Tegen Mij’ (oorspronkelijk van Drukwerk).
Als de CD later klaar is, zie ik dat de naam van de ‘artiest’ op de hoes ‘Blauwneus en de Pimpelmezen’ is …. Jaren ben ik nog gepest met de naam ‘Blauwneus’…
De CD is best veel verkocht en ik zie ‘m tegenwoordig nog vaak ‘in de bakken’ liggen voor een euro. Toch leuk !